Bergen Strikkefestival 2017

Bergen Strikkefestival

I år arrangeres Bergen Strikkefestival for andre gang 29 septeber til 1 oktober 2017 på Norsk Trikotasjemuseum i Salthus.De holder til i lokalene som tidligere tilhørte Salhus Tricotagefabrik (1859 – 1989). Trikotasje betyr industristrikk, og på fabrikken ble det produsert både islendere, sokker og sportstøy av høy kvalitet. Norsk Trikotasjemuseum er en del av Museumssenteret i Hordaland.  I 2017 utvider de festivalområdet og håper å kunne ta i mot enda flere besøkende.

Det vil bli foredrag,workshops og konserter ! Billettene kan kjøpes fra i dag.

HVEM KOMMER

PICKLES OG DAGNY THURMANN-MOE

Vi har gledet oss til å fortelle at Anna Grønvold og Heidi Enge fra Pickles kommer for å picklesxdagny_gruppebildeholde workshop sammen med ingen andre enn Dagny Thurmann-Moe! Sammen har de designet #picklesxdagny-kjolen som har tatt strikkeverdenen med storm. Dagny vil gi personlig fargeveiledning til de som deltar på workshopen.

I tillegg vil Dagny holde et foredrag om farger! Gled dere!

LENE HOLME SAMSØELene Holme Samsøe - small

Lene er en dansk strikkedesigner, som har jobbet heltid som designer siden 1997. Hun har gitt ut flere strikkebøker og har jobbet med Sandnes Garn og flere av deres kolleksjoner. Bøkene hennes er gitt ut i flere land, og nå gir hun også ut bøker på eget forlag.

Bladmønstre er hun spesielt glad i – og vi er så heldig at hun vil holde workshop i bladmønsterstrikk fra den nyeste boken «Kjærlighet på pinner» hos oss!

LIV SANDVIK JAKOBSENLIV S JAKOBSEN

Livjobber som frilansjournalist og leverer interiør- og livsstils-reportasjer til norske magasiner. Hun driver i tillegg interiør-og livsstilsbloggen Livs Lyst og står bak «Den store koftejakten».På bloggen og i jobben som journalist har jeg stor fokus på den landlige stilen, de brukte og norske møblene og de gamle bygningene som bærer med seg spennende historier.

CATHARINA ILSTADCatharinabilder-6

Catharina Ilstad er designer av ferdige produkter og strikkemønster for Hipknitshop. Du har kanskje sett de sjarmerende figurene hennes på Instagramkontoen @knipsarina?

På festivalen kan du også lære deg å strikke en av figurene – og få inspirasjon og hjelp til å lage din egen figur!

TINA HAUGLUND

tina hauglund

STRIKKEZILLA med strikkedilla!

Tina Hauglund er kanskje bedre kjent som Strikkezilla på internett. Hun jobber med garn på heltid som strikkedesigner og som garndronning hos Fru Kvist i Oslo.

Første ullunge ut i 2014 førte til alvorlig kvessing av strikkepinnene, og hun har rukket å gi ut tre strikkebøker, 60+ oppskrifter, en ulltulle, strikkenett og en youtubekanal. Puh!
Tina holder i forskjellige strikketeknikker, og prøver ellers å gjøre alt som er garn og gøy!

Tina vil holde kurs i flettestrikk på festivalen.

ANN MYHRE

Hun er kanskje mest kjent som @pinneguri på sosiale medier, eller som designeren av sinnsasaujakka, og vi er veldig glad for at hun har lyst til å komme til Bergen Strikkefestival og holde kurs.

ann myhre 2

Hun skriver selv at hun er er en dame i sin beste alder som har gått fra å arbeide som sykepleier til å mønstermekke på heltid. I hvert fall inn til videre! På strikkefestivalen vil Ann holde to kurs i å lage egne strikkemønster – et for nybegynnere og et for viderekomne.

Besøk hjemmesiden hennes her.

MARTHE & MARTHE

Vår favorittpodcast er selvfølgelig strikkepodcasten til Marthe&Marthe. Det passet derfor perfekt at begge Marthene sa ja til å komme på festivalen i år igjen!

Hva er egentlig oddsen for at to jenter som heter Marthe og Marthe sitter og strikker – og gråter – på samme forelesning? Marthe og Marthe møttes på Blindern høsten 2002 og har siden da pratet og strikket seg gjennom utallige timer i hverandres selskap. Nå deler de dette selskapet med horder av andre strikkeglade gjennom podcasten sin «Marthe og Marthe».

Her er deres videohilsen!

Vi gleder oss  veldig til at Marthe&Marthe kommer tilbake i år med eget strikketalkshow!

@marthe_knits på Instagram.

@marwold på Instagram.

STRIKKETERAPI: KRISTIN FRØSLAND & INGVILD VÅGE

Kristin Frøsland er kanskje mest kjent under brukernavnet @einkopptetakk på Instagram. Hun har flere tusen følgere, og det er kanskje ikke rart med så mange vakre foto av strikkeplagg.

I 2016 holdt Kristin en workshop i å ta gode foto av strikk. Siden sist har hun startet videopodcasten Strikketerapi som er stor fan av. Kristin tar også med seg Ingvild Våge som har vært fast gjest i podcasten. Vi gleder oss til live videopodcast med Strikketerapi!

Kristin er en 25 år gammel strikkeentusiast, bosatt i Oslo. Når hun ikke strikker, drikker hun te, leser en bok eller tar bilder. For ett par år siden startet hun Instagram-profilen @einkopptetakk. @einkopptetakk fyller hun med det hun liker best; garn, te og små øyeblikk. Med unntak av to helt ubrukelige skjerf laget på ungdomsskolen, startet Kristins strikkekarriere i juleferien 2014, da hennes beste venninne var gravid. Hun oppdaget et stort og voksende strikkemiljø på Instagram, og ble bitt av basillen ganske kjapt. Siden da har hun strikket og blitt mer og mer interessert i garn og alt det fine man kan lage selv om man er strikkeamatør.

Videohilsen fra Kristin og Ingvild:

@einkopptetakk på Instagram.

Videopodcasten Strikketerapi

ULLSALONGEN: IREN DYNGELAND & ANJA LISETH

Anja og Iren møtte hverandre for første gang på strikkefestivalen i 2016. De har snakket i munnen på hverandre og diskutert sammenhengende siden da. Sterkt inspirert av Stephen West, Irene Nygårdsvik og prosjektet Ullialt, startet de sitt eget prosjekt med ett klart mål; strikking til folket!

Ullsalong er navnet på prosjektet og det innbefatter kurs, opplysning, debatt, inspirasjon og kreativitet. De ønsker nå å dele sin visjon og kunnskap med deltagerne på strikkefestivalen og skal holde kurs i sokkestrikking og plantefarging av garn. I tillegg skal de lede en kreativ og høylydt workshop med restegarn. Det blir strikking, debatt og mye latter!

WORKSHOPS

LØRDAG 30. SEPTEMBER

Lag egne oppskrifter med Ann Myhre/Pinneguri

Kl. 10.30 – 14.30

12 deltakere

Dette er et grunnleggende kurs for deg som aldri har prøvd å lage strikkemønstre før, eller kanskje har prøvd og det har stoppa opp midtveis fordi du ikke veit hvordan du skal løse et problem.

Du har med deg to prøvelapper i to forskjellige garn (oppskrift sendes deltagerne), og med utgangspunkt i den ene lappen skal du jobbe fram en idé til et plagg i én størrelse, i én farge. Du trenger å ha med deg kalkulator, penn og en notisblokk, og helt grunnleggende mattekunnskaper (pluss, minus, gange- og prosentregning).

Pris kr 400,- pluss avgift

Plantefarging med Anja og Iren fra Ullsalongen

Lørdag 30. sept kl. 10.30 – 13.30

10 deltakere
Lær å farge garn med planter! I grøftekanten finnes det skatter som bare venter på å bli oppdaget. Vi går gjennom hvordan vi behandler garnet før farging, hvordan vi tar hensyn til miljøet og hva vi må tenke på når vi sanker planter fra naturen. Plantene vi prøver ut er lette å finne der du bor. Du får med deg hjem et nydelig utvalg garn, samt et hefte med masse nyttig informasjon. Garn er inkludert i prisen.

Pris: 600,- pluss avgift

Sokkestrikk med Anja og Iren fra Ullsalongen

Lørdag 30. sept kl. 14.30 – 17.00

12 deltakere

Lider du av en-sokk-syndromet? Blir sokk nummer to aldri strikket ferdig? Fortvil ikke. Ullsalongen lærer deg å strikke sokker fra tåa og opp, begge på en gang! Vi øver på «magic loop» og ser på ulike teknikker for tå og hæl. Ta med sokkegarn og en rundpinne på 100cm.

Pris: 400,- pluss avgift

Fletter i fleng – med Tina Hauglund / Strikkezilla

Lørdag 30 sept kl. 14.00 – 17.00

8 deltakere

Fletter er en veldig fin måte å gi strikketøyet det lille ekstra på! Det er hverken skummelt eller vanskelig å lære, du trenger bare å kunne rett og vrang. Strikk d_DSC00121.jpget på gensere, tepper, kluter og bukser, pannebånd og votter – bare kreativiteten begrenser deg når du først kommer igang. Jeg vil vise deg flettestrikk både med og uten hjelpepinne, og hvordan du leser et flettediagram!

Materialer du trenger: Garn og pinner du liker å strikke med.

Pris kr. 500,- pluss avgift

Strikk Dagny-kjolen med Pickles og Dagny Thurmann-Moe

Lørdag 30.september kl. 13.00-16.00

20 deltakere

Strikk den populære #picklesxdagny-kjolen! Oppskriften på årets store strikkedille er utviklet av Pickles sammen med Dagny Thurmann-Moe fra Dagny Fargestudio. Pickles er designduoen Heidi Grønvold og Anna Enge som også driver en liten garnbutikk med picklesxdagny_gruppebildesamme navn på Grünerløkka i Oslo.

Kjolen er designet i en klassisk genser-kjolestil, i en elegant og smal tidløs fasong som er like fin med eller uten belte i livet. Kjolen kommer i tre lengder: mini, medi eller midi og kan enkelt tilpasses din stil. Dagny gir en personlig fargeveiledning til alle som deltar på workshopen. Kjolen blir ikke ferdig på tre timer, men du kommer godt i gang og vil kunne det som trengs for å gjøre den ferdig hjemme.

I tillegg til å lære bort teknikkene som trengs for å strikke kjolen, samt fargeveiledning til alle deltagerene, vil både Pickles og Dagny dele av sin kunnskap når det gjelder fargesammensetninger, styling og strikketeknikker.

Ta med en kort 40 cm rundpinne i både 4,5 og 5,5 mm. Garn er ikke inkludert i prisen på 500,- det må evt kjøpes i tillegg. Du vil få anbefalt og kan velge mellom 2-3 farger som får dine øyne til å stråle og fremhever dine gode sider. Vi tar VIPPS og kortbetaling. Passer for alle nivåer.

Pris kr 500,- pluss avgift

NB! Garn kjøpes utenom.

SØNDAG 1. OKTOBER

Påbygg – lag dine egne oppskrifter med Ann Myhre/Pinneguri

Kl. 10.30 – 14.30

12 deltakereann myhre workshop

Dette er et påbygningskurs for deg som har laget strikkeoppskrifter før, du kjenner til strikkefasthet og hvordan garn oppfører seg. Du funderer over hvordan jobbe mer effektivt, hvilke praktiske verktøy det er der ute som kan hjelpe deg; som ønsker å lære mer om gradering av størrelser og figurforming.

Du trenger å ha med en bærbar datamaskin/nettbrett med Excel installert. Du trenger ikke å ha inngående kunnskaper om Excel, men det er praktisk for alle om du kjenner til programmet.

Pris kr. 400,- pluss avgift

Strikk bladmønstre med Lene Holme Samsøe

Søndag 1. oktober kl. 10.30 – 12.30

25 deltakere

Bladmønstre er enkle å strikke, og gir et flott organisk uttrykk. På workshopen vil Lene Holme Samsøe fortelle om hvordan man strikker bladmønstre, og hvordan utnytte effekten i design på for eksempel et rundt bærestykke eller en lue. Deretter skal vi sammen strikke luen Bella fra Lenes bok, Kjærlighet på pinner.

Hun har også med noen av modellene fra sine nyeste bøker. Du er hjertelig velkommen til å se og prøve dem! Mens det strikkes luer viser og forteller hun om detaljene i sine design.

Sandnes Garn sponser garn til workshopen. Det du selv trenger å ta med er strømpepinne nr 3,5 og 4.

Pris kr. 400,- pluss avgift

Patentstrikk med Laila Yvonne Henriksen / Værbitt-Laila

Søndag 1. oktober kl. 10.30 – 13.30

12 deltakere

Patentstrikk, eller brioche, som det også kalles, er en teknikk som gir deilige, tykke og lette plagg – det er morsomt å strikke, og resultatet ser fantastisk komplisert og stilig ut. Men det er egentlig ganske enkelt, bare man kommer i gang. Det kan du lære i løpet av et tretimerskurs med Værbitt-Laila. Vi strikker prøvelapp i ensfarget, tofarget og mønstret patent, og etter endt kurs vil du være i stand til å strikke en rekke av de populære brioche-oppskriftene av blant andre Stephen West!

Ta med én type garn i to kontrasterende farger, gjerne en mørk og en lys farge, og rundpinner som passer garnet. Ha i tillegg med to maskemarkører av den typen du kan åpne og lukke. Laila deler ut kursopplegg, som også inneholder oppskrift på pulsvarmere som er et fint begynnerprosjekt. Gi beskjed på forhånd dersom du ønsker å kjøpe garn/garnpakker og pinner, så ordner Laila dette.

Pris: 400,- pluss avgift

Strikk en kul kompis med Catharina Ilstad / Knipsarina

Søndag 1. okt kl. 13.30 – 16.00

10 deltakerehipknit3

Bil med og strikk en kul kompis eller venn! Vi strikker på ønsket figur (du kan velge på forhånd fra hipknitshops design f.eks). Få hjelp med tips og triks i forhold til små deler og småstrikk, samt magic loop. Andre ting som læres er: øking, sy sammen deler, strikke føtter på kropp på lang rundpinne og fylle og forme (fargesammensetning, garn).

Catharina vil også prate om hvordan figurene skapes- visualisere, hvordan skape et produkt ut fra fantasi. Hun hjelper til med å starte/lage mønster sammen med om det er noe du ønsker å strikke til barna eller hjemmet. Ta med rundpinne og evt settpinner str 2,5 eller 3, samt et par nøster tynn alpakka/minialpakka/drops alpakka eller liknende.

Pris kr. 400,- pluss avgift