Fefor Strikkefestival 2017

Fefor Strikkefestival

For 4 gang blir det arrangert strikkefestival på Fefor Høifjellshotell. Helgen 28 til 30 april 2017 inntar mange strikke

entusiaster høifjellshotellet på Vinstra.Her kommer det mange kjente designere får å lære deg noe strikkekunster og gi deg

inspirasjon. De er Arne & Carlos, Nina Granlund Sæther, Chatrine Halvorsen, Kari Hestnes, Denise Samson, Stella Marie

Tveter, Kristin Wiola Ødegård og fra Sverige kommer Cornelia Hamilton.Lørdag blir det mannekengoppvisning med mange

flotte design.

https://www.facebook.com/strikkefestivalfefor/?fref=ts

Det er fortsatt noen plasser igjen så er du interessert ta kontakt med Fefor Høifjellshotell :

Resepsjon/booking:
Tlf: +47 61 29 33 00
Fax: +47 61 29 17 60

Epost : info@fefor.no

Program :

Program for Strikkefestivalen Fefor 28. – 30 april 2017 Det er plass til maksimum 20 deltagere på hver workshops, 30 stykk på Arne & Carlos. På foredragene er det ubegrenset antall deltagere.

Alle workshops vil bli lagt ut på Facebook siden til Strikkefestivalen på Fefor 15. februar altså i dag – da kan du melde deg på de kursene du ønsker, husk at det er bindende påmelding. Du kan ev bytte med en annen deltager når du kommer på Fefor. Hvis du ikke har tilgang til Facebook, hør om du kan få hjelp av en du kjenner til å registrere deg.

Det kan bli små endringer i programmet.

FREDAG Fredag Kl. 17.30 – 19.00 Arne & Carlos Helt nytt Inspirasjonsforedrag med Arne og Carlos Ingen påmelding

Fredag kl. 19.00 Middag

LØRDAG Lørdag formiddag kl. 09.30 – 12.00 Arne & Carlos Workshop, ”Strikk en Fugl”, med utgangspunkt i deres aller nyeste bok. Ta med: 5 strømpepinner, nr. 2 eller 2.5 eller 3. og passende garn til pinnene f.eks. Rauma 3 tråds, finnull eller 2 tråds eller Sandnes smart.

Lørdag formiddag Kl. 09.30 – 11.00 Nina Granlund Sæther Workshop: Inspirasjon til egen strikkedesign. På dette kurset lærer du hvordan du kan jobbe frem gode og spennende fargekomposisjoner, og hvordan disse kan overføres til et strikkeplagg. Ta med et postkort med farger du liker, saks, tape og strikkepinner nr. 3. Kurslærer holder garn. Pris kr 25,-

Lørdag formiddag Kl. 09.30 – 11.00 Denise Samson Workshop: Lære å legge opp og felle av med icordmetoden, samt at du lærer å strikke diagonale masker. Ta med: Pinner nr. 5 og garn som passer til pinnene, for eksempel Alpakka Ull fra Sandnes eller Cotinga fra Dale.

Lørdag formiddag Kl. 09.30 – 11.00 Chatrine Halvorsen Inspirasjonskurs: Vi lærer å lage fine pelskanter samt Ta med: 2 strikkepinner nr 4 og garn som passer INSPIRASJON til bruk av restegarn. til. Tynn heklenål ca nr 2-2,5 og garn som er vevd med lange tråder feks: Iris alpakka, eller andre typer garn med lange tråder.

Lørdag formiddag Kl. 09.30 – 11.30 Cornelia Hamilton DropStitch Openwork™ Workshop Tillför vertikaler kolumner i din stickning utan att bryta garnet! Medans det låter spännande att sticka geometriska hål med kolumner mellan dem, tanken på att man måste sen väva in alla ändar låter långt ifrån spännande! I denna workshop kommer du att lära dig min nya DropStitch Openwork™ teknik då man kan sticka kolumner mellan geometriska öppningarna utan att bryta garnet alls. Du kommer att ha tid att göra provlappar i rutor och trianglar. Du får även mönster till en halsduk som tillämpar tekniken! Tekniken är inte svår att lära sig, men du bör ha bra grund kunskaper i stickning. Ett enfärgad och ett själv randade garn som går på stickor 4.5 eller 5 mm. Tar med stickor också.

Lørdag formiddag Kl. 09.30 – 11.00 Stella Marie Tveter I denne workshopen skal vi hakke en klut, hvor du lærer å hakke 3 ulike hakkemasker; vanlige hakkemasker, strikkemasker og vrangmasker. Hakkekrok, 5 mm, enten rett eller med wire og stopper. Trenger kun krok i den ene enden. Det går ikke an å bruke vanlig heklekrok.1 nøste, for eksempel Scheepjes Linen Soft Peacock eller DROPS Cotton Light. Gå for et bomullsgarn med en strikkefasthet på ca. 21 – 22 masker per 10 cm.

Lørdag 09.00 – 13.00 Kristin Wiola Ødegård Lær deg hvordan du kan lage en lekker brosje med enkle heklemasker og påsydde perler. Ta med heklenål nr. 3. Du får kjøpt et kit med alt du trenger til kr. 250,- på starten av workshoppen som er nødvendig for å delta.

Lørdag ettermiddag 13.30 – 16.00 Arne & Carlos Workshop, ”Strikk en Fugl”, med utgangspunkt i deres aller nyeste bok. Ta med: 5 strømpepinner, nr. 2 eller 2.5 eller 3. og passende garn til pinnene f.eks. Rauma 3 tråds, finnull eller 2 tråds eller Sandnes smart.

Lørdag ettermiddag 14.00 – 15.30 Nina Granlund Sæther Tvebandkant / tvinnarand / latvisk flette – kjært barn har mange navn. På dette kurset lærer du å lage kant nederst på plaggene slik det ofte ble gjort før, og en dekorativ horisontal flette. Ta med pinnesett (ev. lang rundpinne hvis du foretrekker Magic Loop) nr. 3,5 eller 4. Ta med garn i to kontrastfarger som passer til pinnene.

Lørdag ettermiddag 14.00 – 15.30 Denise Samson Lære å strikke patent med to farger. Det er ikke så nøye hvilken pinnestørrelse du bruker, men du må ha et nøste i en lys farge og et nøste i en mørkere farge, samt pinner som passer til garnet.

Lørdag ettermiddag 14.00 – 15.30 Chatrine Halvorsen Vi lærer å strikke «Boblestrikk» 1 rundpinne nr 5 og tykt garn som passer til.

Lørdag ettermiddag 14.00 – 16.00 Cornelia Hamilton Knotty Knitting Workshop (Knutstickning Workshop) Lär dig sticka och tillämpa knutar i din stickning! Att sticka knutar är både rolig och ger tillfälle för kreativitet… Fantasifull utplacering av knutar i din stickning kan ge det lilla extra – en dekorativ kant eller även heltänkande. De kan stickas i kontrast färger och med en kombination av garner. I denna workshopen kommer du att lära dig min metod för att skapa knutar i din Ett enfärgad och ett själv randade garn som går på stickor 4.5 eller 5 mm. stickning genom att skapa provlappar. Du får även mönster till en halskrage som tillämpar tekniken!

Lørdag ettermiddag 14.00 – 15.30 Stella Marie Tveter Vi lærer pjoning ved å ta utgangspunkt i et par enkle votter. Du lærer å legge opp, sette sammen til en ring, pjone i fremre og bakre ledd, øke og felle – alt du trenger å kunne for å fortsette å pjone på egen hånd. Krav til forkunnskap: Ingen. Heklekrok nr. 6 og 7. 2 nøster vamsegarn eller pt3, fortrinnsvis i en nokså lys farge, slik at maskene og detaljene synes.

Lørdag ettermiddag 16.30 – 18.00 Kari Hestnes Foredrag: ”Med farger på pinnene” Bli med Kari inn i hennes fargerike verden. Her får du en innføring i fargelære og få kjenne på hvordan fargene påvirker deg. Foredraget avsluttes med en fargemeditasjon.

Lørdag KL. 19.30 MIDDAG

Lørdag Ca kl. 22.00 STOR MANNEKENGOPPVISNING I BAREN Deg selv og noe godt i glasset.

SØNDAG Søndag kl. 10.00 – 11.30 Chatrine Halvorsen Vi lærer å strikke «Boblestrikk» 1 rundpinne nr 5 og tykt garn som passer til.

Søndag kl. 10.00 – 11.30 Nina Granlund Sæther Tvebandkant / tvinnarand / latvisk flette – kjært barn har mange navn. På dette kurset lærer du å lage kant nederst på plaggene slik det ofte ble gjort før, og en dekorativ horisontal flette. Ta med pinnesett (ev. lang rundpinne hvis du foretrekker Magic Loop) nr. 3,5 eller 4. Ta med garn i to kontrastfarger som passer til pinnene

. Søndag kl. 10.00 – 12.00 Kari Hestnes Her lærer du å lage dine egne strikkedesign med utgangspunkt i boken Designguide for strikkere. Kan du det grunnleggende innen strikking vil du ha stor glede av dette foredraget. Her lærer du, trinn for trinn, å sette sammen en oppskrift, uten å måtte regne ut noe som helst. Du lærer også å tilpasse designen til dine egne mål og å ta hensyn til Målebånd, penn og papir, ev Designguide for strikkere om du har den. Boken selges på Strikkefestivalen. din kropps- og ansiktsfasong når du skal velge detaljer på plagget. Du får også tips til hvordan du kan endre en eksisterende oppskrift slik at det ferdige plagget passer deg perfekt.

Søndag kl. 10.00 – 12.00 Cornelia Hamilton Ipad etui Skapa en färgglad och dekorativ fodral för din Ipad! Att sticka roliga, vackra samt funktionella föremål tycker jag om. Att kombinera oväntade färger och tillför textur gör det ännu roligare. Släpp loss din kreativitet! I denna workshopen kommer du att lära dig min Surface Weaving teknik och börja jobba på din Ipad fodral! När du väl har lärt dig tekniken tror jag att du kommer att ville sticka flera… Du kan kjøpe materiell for kr. 130. Tar med stickor 4, 4.5 och 5 mm samt normala sticknings tillbehör.

Søndag kl. 10.00 – 11.30 Stella Marie Tveter Vi lærer pjoning ved å ta utgangspunkt i et par enkle votter. Du lærer å legge opp, sette sammen til en ring, pjone i fremre og bakre ledd, øke og felle – alt du trenger å kunne for å fortsette å pjone på egen hånd. Krav til forkunnskap: Ingen. Heklekrok nr. 6 og 7. 2 nøster vamsegarn eller pt 3, fortrinnsvis i en nokså lys farge, slik at maskene og detaljene synes.

Søndag kl. 10.00 – 11.30 Denise Samson Workshop: Lære å legge opp og felle av med icordmetoden, samt at du lærer å strikke diagonale masker. Ta med: Pinner nr. 5 og garn som passer til pinnene, for eksempel Alpakka Ull fra Sandnes eller Cotinga fra Dale.

Søndag 10.00 – 13.00 Kristin Wiola Ødegård Lær deg hvordan du kan lage en lekker brosje med enkle heklemasker og påsydde perler. Ta med heklenål nr. 3. Du får kjøpt et kit med alt du trenger til kr. 250,- på starten av workshoppen som er nødvendig for å delta.

AVSLUTTNING KL. 13.30 Oppmøte i Blåsalen