Fredrikstad strikkefestival 2017

Fredrikstad strikkefestival

Helgen 22 til 24 september 2017 arrangeres det strikkefestival i Fredrikstad i Gamlebyen.

Strikkefestivalen 2017 er en festival som rommer alt fra kurs i strikking og annet håndarbeid, håndverk og husflid. Under festivalen blir det konserter, teater, utstillinger, foredrag og marked.

I år blir det blant annet foredrag om:

Ull fra Spelsau

Kunsten å strikke kontstrikk

Kofter og stedsnavn

Det blir også mange forskjellige kurs, blant annet i hvordan man lager en perfekt avslutning på strikketøyet. Fullt program og påmeldingsmuligheter finner du på : http://strikkefestivalen.no/index.html

Kart

Utstillinger

Under strikkefestivalen er det mange oppsatte utstillinger. Her er noen av de :

Festivalutstiller:

Jan Svensen i Kafe Magenta

” Modenhet er ingen alder, snarere en tilstand av selverkjennelse” fastslo John Fowles.

Denne tilstand kommer til uttrykk i Jan Svensens arbeider.

Et møte med hans malerier blir som å komme til en åpen koloristisk verden full av undring.

Vi blir ledet innover i de rene fargeflatene som føles å bli en del av oss selv og blir som hemmelige speil som forvrenger og forflerer seg.

Slik tar Svensen oss med til en reise inn i det indre rom. I de aller hemmeligste rommene forenes det kontemplative med det energiske og det oppleves som om kunstneren føler å leve i sin egen sfære omgitt av drømmeformler.

Liliana Matasa

Master i kunstuttdanning. La Victoria Venezuela

Utstillingen står i hele september og er åpen i kafeens åpningstider

Annemor Sundbø i Dunkejongården

 Et rikt strømpeutvalg av fillesamlinga

 ”I arbeidet mitt med fillehaugen er ånda all den sjela som kvinner har lagt ned i arbeidet sitt av kjærleik og omsorg og skaparglede,

og den tradisjonsformidlinga som er videreført

som ei sjelevandring ved hjelp av handa.”

Grunnmurede

Kontstrikk med PinneDans

Kontstrikk er en gammel strikketradisjon som kom til Norge med Finnene som emigrerte til Finnskogen. Teknikken er tradisjonelt sett brukt i sokker, votter og sjal. I dag lever den gamle tradisjonen mest i form av bunadsstrømper enkelte steder.

Teknikken gir så mange flere muligheter enn bare strømper. PinneDans har utviklet mange nye modeller der teknikken er en del av designet. I utstillingen vil du kunne se alt fra sokker, votter, skjørt gensere i ulike variasjoner, sjal osv. Alt fra det mer tradisjonelle til helt moderne uttrykk.

Bak PinneDans er det to søstre Mette Hovden og Heidi Eikeland, som har spesialisert seg på kontstrikk. De lager nye design der alle modellene har innslag av kontstrikk, de holder kurs og foredrag om kontstrikk. Målet er å få så mange som mulig til å oppdage kontstrikk og sikre at kunnskapen ikke dør ut. Teknikken har et rykte på seg for å være vanskelig. Mette og Heidi har overbevist mange om at det slett ikke er sant og at kontstrikk fortjener en plass i dagens rike strikkeverden. Kom å se utstillingen og bli inspirert du og.

Tone Loeng stiller ut mange av sine kofter

Kom å se utstilling fra fire bøker og kofter i fri kreasjon.

Her ser du kofter med både stedsnavn, kvinne- og mannsnavn. Kanskje til og med noe så yndig som fylkeskofter?

Ta en tur da vel og bli inspirert.

Fra genser til lappeteppe – eller omvendt?

Kurert av Trine Bakke og Tove Fevang

Både strikkearbeider og lappetepper preges av fargeglede og mønsterlek. På utstillingen kan du blant annet se hvordan fanakofta og selbuvotter låner elementer til eller fra lappetepper. Tove Fevang og Trine Bakke har samlet strikkemønstre og gamle lappetepper igjennom flere tiår. De har satt sammen antikke quilter og tradisjonelle strikkearbeider slik at du kan se hvordan de utfyller hverandre på mønster- og fargesiden. Som avslutning har de trukket inn moderne tepper og strikkearbeider for å visualisere slektskapet også i nåtid.

Chatrine Halvorsen: Romantisk strikk

Chatrine er født i Alta (Finnmark) i 1971. Hun har bodd rundt om i hele landet, samt noen år i USA. For tiden bor hun i Fredrikstad, der hun jobber når hun ikke reiser rundt om i landet og holder kurs/workshops, foredrag og har utstillinger. Hennes siste utstilling var på Hadeland Glassverk høsten 2016.

Chatrine har strikket helt siden hun var liten. I 2007 startet hun blogg med håndarbeider og interiør, som senere ledet til eget design og nettbutikk i 2011.

Chatrine er kjent for sitt romantiske preg på strikkedesignene. Hun blander garnkvaliteter, og legger til hekling sammen med strikkingen for å sette det lille ekstra til. Hennes kurs og foredrag har gjennom årene blitt svært populære. I tillegg til dette driver hun eget selvstendig strikkedesign med nettbutikk hvor hennes strikke/hekle mønstre selges.

Katrine Rørbakken Lund: Strikkede skulpturer i papir

Katrine Rørbakken Lund (f. 1989 i Fredrikstad) er utdannet ved Arkitekthøgskolen i Oslo, Strykejernet Kunstskole, og nå ved Kunsthøyskolen i Oslo. Hun har stilt ut arbeider ved blant annet Galleri Neuf og Black Box Teater, og Galleri Fisk i Bergen. Hun arbeider med et utvidet tegnebegrep som også inkluderer arbeid med tekst, tekstile teknikker og collage. I montasjer av ord, bilder og flater dannes et mer eller mindre meningsbærende rom med referanser til kropper og biologi, tilhørighet, identitet og motmakt. Arbeidene spiller ofte på en forvridning av virkelighet og blir en del av et besynderlig univers.

Under festivalen foregår det mange forskjellige arrangementer. Her er noen :

Arrangement

Hyggelig strikkekveld

Lørdag 23. september

Kl 19.00-23.00

Grunnmurede

Pris kr 350. Medlemmer kr 290.

Velkommen til vår felles hyggekveld, åpen for alle med eller uten strikketøy.

Grunnmurede er det eldste huset i gamlebyen, og vi samles rundt bordene for felles hygge, god mat, underholdning, allsang og avslapping.

Kursleder og foredragsholdere inviteres med, så her kan du utveksle erfaringer og møte nye damer med samme interesser.

Vokaloktetten KorLuren vil gi oss et innblikk i norske folketoner, skjemteviser og til om med trå til med sør-afrikanske rytmer. Noen av sangene skal gjestene få være med på. Gruppen har reist mye og bl a vært i Sør-Afrika flere ganger, på Svalbard og i Lofoten, i New York og på Færøyene.

Et måltid mat, kaffe med noe søtt til er inkludert i billetten. Mineralvann, vin og øl kan kjøpes.

Strikkecruise

lørdag 23. september 2017 – Kl 11.00

Fra Blomstertorvet i sentrum (v/ Litteraturhuset)

Bli med på Strikke-cruise i den vakre Hvaler-skjærgården like utenfor Fredrikstad. Hvaler-øyene ligger ytterst i Oslofjorden, sør for Fredrikstad og består av 833 holmer, skjær og øyer. Nærmere «Saltkråkan» kommer man ikke i Østfold. Til vanlig er det rundt 5000 fastboende på øyene, om sommeren – når byfolket har inntatt sine sommerhus – økes befolkningen til det seksdobbelte.

Ta med håndarbeidet på denne vakre turen som varer i ca 3 timer. Inkludert i billetten er kaffe og en baguett, har du lyst på et glass vin eller annet godt drikke selges dette om bord.

Båten går fra Blomstertorvet i Fredrikstad sentrum, like ved Litteraturhuset kl 11.00 og er tilbake ca kl 1430. Man kan gå om bord fra kl 1030.

Pris for båttur inkl baguett og kaffe er kr 390, for medlemmer av strikkefestivalen

kr 350.

Strikk & Syng – Syng med den stemmen du har!

Allsang i GARNison-byen

Trioen To Rette og en Vals leder an.

Tid: Fredag 22. september

Grunnmurede Kl 18.00-19.00

Kr 100 for alle – Kaffe og kake inkl

Ta med håndarbeidet, nyt en kaffe og litt kake til rungende allsang!

Her blir det alt fra gamle svisker, til viser og pop. De fleste av sangene vil være kjent for de fleste, men vi skal utfordre forsamlingen til å lære et par nye sanger også.

To Rette og en vals består av Wenche Mortensen på piano/tangenter, Kirsten på nyckel-harpe og Anne Lill Reff som forsanger.

Ingen krav til god sangstemme, her synger man med den stemmen man har!

Strikk & Lyrikk

Tid: Lørdag 23. september

Ediths private stuer, Voldportgt. 71

Kl 1300-1400

Kr 150,- for alle, kaffe og kake inkludert

Velkommen til Ediths private stuer i hjertet av Gamlebyen. Hjemmebakt kake og nykokt kaffe serveres til opplesing av utvalgte dikt.

Sett deg godt til rette i godstolen eller sofaen, med eller uten strikketøy – og nyt en stille lørdagsstund bak gamle vegger i historiske omgivelser.

Guidede turer i Gamlebyen

I regi av Visit Fredrikstad og Hvaler

Tid: 22. og 23. og 24. september 2017

Oppmøte ved turistkontoret i gamlebyen, Kirkegt 31 B

3 ganger om dagen: Kl 1100 – kl 1300 – kl 1500

Varighet 50 min. Max 30 personer pr gruppe. Pris: Kr 95

Påmelding direkte til turistkontoret, tlf 6930 4600 eller info@visitfredrikstadhvaler.com

Husk å si at det gjelder Strikkefestivalen

Gamlebyen i Fredrikstad er en av Norges mest populære attraksjoner, og er det stedet du virkelig MÅ besøke når du er i området. Gamlebyen er ikke bare godt bevart, den er også spill levende. Butikkene, galleriene og kafeene syder av liv, og gammel historie blir som ny når 1700-tallet møter nåtiden. Bli med oss på en liten vandring i Festningsby hvor guiden knytter historien sammen med nåtiden til en spennende opplevelse!

Strikkegudstjeneste

– Salmer & Strikk

Torsnes kirke og menighet arrangerer i samarbeid med Strikkefestivalen i Gamlebyen, strikkegudstjeneste i Torsnes kirke

Tid: lørdag 23. September 2017, kl. 17.00 til 18.00

Torsnes kirke ligger idyllisk til i landlige omgivelser og er en vakker langkirke i stein fra 1860. Torsnes kirke finner du ca. 9 km øst for Gamlebyen i Fredrikstad, følg riksvei 107.

Ta med deg strikketøyet og bli med på en annerledes gudstjeneste. La klirringen av strikkepinner lyde til felles salmesang. Strikkegudstjenesten starter med kirkekaffe og mulighet til småsnakk folk imellom. Prest i Torsnes, Tore Schwartz Olsen, leder gudstjenesten.

Det blir strikk og strekk; knytt en takk – eller bønneknute på tråder fra et garnnøste ved prosesjonskorset, gi en gave ved alteret, tenn et lys ved lysgloben ved prekestolen eller rett og slett sitt stille og nyt stemningen mens du strikker.

Det blir allsang, musikk og solosang med Bjørnar Spydevold og en strikkende Hans Nielsen Hauge strikker selvfølgelig innom. Det blir både trosbekjennelse , Fader Vår og velsignelse.

Kollekten går til Enkelandsbyen Tinamit Ajaf i San Martin, Fredrikstads vennskapsby i Guatemala.

Så bli med: Strikk og lytt – strikk og syng – strikk og del et fellesskap.

Hjertelig velkommen!

På Strikkefestivalen viser hun en installasjon av strikkede skulpturer i papir, der forgjengelig materiale vokser til å ligne skjøre, abstraherte skapninger som hviler i rommet, sårbare for verden rundt.

 Strikkekafe

Strikkekafé Pinner & Prek i Bombardersalen i Tøihuset

Her kan du sette deg ned og hvile bena, nyte utstillinger

og her finner du kunstner Egil Syversen

Du vil også finne strikkeutstillinger, og du får kjøpt mat, drikke og kaffe

Ta gjerne med strikketøyet!

Åpent kl 10.00 – 20.00 fredag

Kl 10.00 – 19.00 lørdag

Kl 11.00 – 16.00 søndag

Strikkekafé Rett & Vrang i Dunkejongården på torget

Ta fram strikketøyet og nyt litt mat og gjerne et glass vin i gamlebyens eldste skjenkehus

Her blir det også et par strikkeutstillinger

Åpen:t kl 1000 – 2100 fredag

Kl 1000 – 1900 lørdag

Kl 1100 – 1600 søndag