LUKE NR 16 HØNSESTRIKK Cecile Kaurin og Linn Bryhn Jacobsen

                                      HØNSESTRIKK

honsestrikk

honsestrikk-fugler-barn

Cecilie Kaurin og Linn Bryhn Jacobsen har jobbet tett sammen siden de ga ut den morsomme boka om Hønsestrikk til folket i 2014 på forlaget Cappelen Damm. Boka er nå gitt ut i Danmark, Storbritannia og USA, i tillegg til i Norge. Cecilie og Linn lar seg inspirere av naturen, og liker å fortelle historier med strikkedesignene sine. De bygger videre på hønsestrikktradisjonen, bruker fantasien og det fantastiske garnutvalget som finnes i dag, og lar strikketøyet bli vakre fortellinger.

Hva er Hønsestrikk? Hønsestrikk er kjent for alle som strikket på 70-tallet. Hønsestrikk har ingenting med høner å gjøre, om du trodde det. Ordet hønsestrikk ble oppfunnet av den danske forfatter Kirsten Hofstätter for 40 år siden. Hun var opptatt av at man skulle være mer kreativ med strikketøyet, og frigjøre seg fra datidens stramme strikketradisjoner.

honsestrikk-valmuejakken

Hønsestrikk ble en samlebetegnelse på strikking med fargerike garn, gjerne restegarn. Mønstrene laget man selv, og plaggene hadde ofte border med planter, dyr og mennesker.

Forlaget Hønsetryk ble opprettet for å gi ut bok om teknikken, og dermed fikk boken navnet Hønsestrik. Hvorfor hønsestrikk i dag? Den gang var hønsestrikk et opprør mot tradisjonene, i dag har Cecilie og Linn  laget sin egen vri av hønsestrikk. De synes man skal leke seg med strikketøyet, og at det ikke er så nøye hvis en maske har feil farge. Slikt gjør strikketøyet mer personlig, og er bevis på at det er håndlaget, mener de. Med hønsestrikk kan du bruke alle fargene, få utløp for fantasien og fortelle historier med strikketøyet.

Cecilie og Linn ønsker å inspirere folk til å strikke personlig plagg som gjerne forteller noe om eieren. Og det blir aldri kjedelig å strikke hønsestrikk, tvertimot er det vanskelig å legge bort strikketøyet – “bare en bord til!” Hva ønsker Cecilie og Linn  å inspirere til? Målet med deres strikkedesign er å vise at det ikke er så vanskelig å fortelle historier med strikketøyet. Med en enkel grunnoppskrift og noen tips om hvordan man kan forenkle og få fram det viktigste i diagrammene, blir det morsomme strikketøy og veldig personlige plagg.

honsestrikk-hvitveisstrikk

Cecilie og Linn lager oppskrifter og forteller hva de er inspirert av, og man må gjerne følge dem. Men det er ekstra morsomt når de ser at folk lager sine egne helt personlige plagg med utgangspunkt i sine oppskrifter.

Mer om Cecilie og Linn som utgjør Hønsestrikk finner du her :

https://www.facebook.com/honsestrikk

https://www.facebook.com/groups/902628766422386/

http://www.ravelry.com/people/CecilieandLinn

http://chickenknitting.blogspot.no/

Cecilie og Linn gir bort ett valgfritt strikkemønster til to personer.

                                              TREKNINGEN

Hvis du vil være med på trekningen av disse premiene må du like innlegget her på Strikkeportalen og legge igjen en kommentar.Første gang du er med må du også sende din epost adresse til vår mail anne@strikkeportalen.no slik at vi kan kontakte deg om du er så heldig å vinne ! Vi ønsker også gjerne at du deler innlegget  på siden din eller like facebook siden vår Strikkeportalen.no.

Altså

1 Like innlegget

2  Kommentere innlegget

3 Sende din epost hvis du ikke allerede har gjort det

Fristen for å være med på dagens konkurranse er kl. 00.00 i dag. I morgen foretar vi trekning av alle de som har likt og kommentert dagens innlegg  her på Strikkeportalen( og sendt oss sin epost ). Vi skriver så på portalen hvem som har vært så heldig å vinne dagens premier !

LYKKE TIL

39 comments for “LUKE NR 16 HØNSESTRIKK Cecile Kaurin og Linn Bryhn Jacobsen

  1. Jorunn Lindal
    15. desember 2016 at 23:48

    Dette hadde vært kjekt å prøvd, noe nytt. ????

  2. 15. desember 2016 at 23:49

    Imponerende med all den kreativiteten. 🙂

  3. 15. desember 2016 at 23:54

    Morsomt npr folk kan leke med farger og mønster. God inspirasjon for oss andre ????

  4. Heidi Bjørstad
    16. desember 2016 at 01:01

    Fikk boken «Hønsestrikk til folket» for et par år siden, og har virkelig kost meg med den

  5. Marianne Erstad
    16. desember 2016 at 01:36

    Ja takk, vil fjerne vinne ????

  6. 16. desember 2016 at 03:12

    Kreativ bruk av farge og mønster kombinasjoner som skaper et fint helhetsinntrykk.

  7. Ingrid Djuplasti
    16. desember 2016 at 04:47

    Mange gode ideer????

  8. Mona Olaisen
    16. desember 2016 at 06:02

    De har mange flotte mønstre

  9. Siv Jorunn Hjellbrekke
    16. desember 2016 at 06:09

    Hønsestrikk er gøy

  10. Lill-Mari Dahlslett
    16. desember 2016 at 06:18

    Herlig med masse farga og mønster????

  11. 16. desember 2016 at 06:29

    Å hønsestrikk er morro og strikke og så mye fine mønstre og flott og bruk opp restegarn

  12. Ingrid Brandtzæg
    16. desember 2016 at 06:31

    Morsomme mønstre ????

  13. Heidi m Breivik
    16. desember 2016 at 06:55

    Jeg har kjøpt boken og der er mange flotte mønstre.

  14. Anne-Karin Haaland
    16. desember 2016 at 07:00

    Hønsestrikk er artig å bruke.

  15. Randi Fjeldså
    16. desember 2016 at 07:15

    De er en stor inspirasjon for meg. Liker veldig godt at de fremmer at håndlaget er bra selv med litt «små feil». Det hjelper strikkere som er nybegynnere, som føler at det vi lager ikke er bra nok, som får litt negative kommentarer fra drevne perfeksjonister som ikke liker » små feil». De gjør at vi enkle våger å lage noe utenom oppskriftene, sette vårt eget preg. Har selv prøvd å legge til noe i en enkel genser oppskrift, som var til gutten min. Det ble en sjefs genser. Elsker deres siste mønster småfugler på en snor. Og nok en gang takk for denne kalenderen, har meldt meg på hønsestrikk sin Facebook gruppe. Som nybegynner får jeg lære mye om de designere som er så flinke ❤️ Elsker det

  16. 16. desember 2016 at 07:23

    Fantastisk strikk.
    Vil gjerne prøve meg på dette.
    God jul.

  17. sonja zattlander
    16. desember 2016 at 07:25

    er vild med hønsestrik:)

  18. Jorunn
    16. desember 2016 at 08:23

    Den er så koselig, genseren med fugler på snor. Den hadde vært fin på barnebarnet 🙂

  19. 16. desember 2016 at 08:23

    Den nest nederste fargerike er nydeleg

  20. Grethe Solbakken
    16. desember 2016 at 08:58

    Ja takk God jul til dere ????????????

  21. Ann Kristin Enger
    16. desember 2016 at 09:35

    Ja takk 😀

  22. 16. desember 2016 at 11:12

    Hadde vært kjekt med hønsestrikk og få brukt opp masse restegarn 🙂

  23. Pia Raita
    16. desember 2016 at 11:17

    Hadde hvert gøy og prøvd meg på hønsestrikk ????

  24. Jorun Langdalen
    16. desember 2016 at 14:12

    Mange morsomme mønstre

  25. 16. desember 2016 at 14:14

    Artig å strikke, det går så fort. Må få ferdig neste bord.

  26. Karen holstad
    16. desember 2016 at 14:17

    Herlig strikking til å bli glad av!????

  27. Vanja
    16. desember 2016 at 15:14

    Superfint med hønsestrikk.

  28. Monica Karin S
    16. desember 2016 at 15:22

    Artige mønster 🙂
    Å restegarn ja det blir det masse av etter vært 🙂

  29. Birgit Brohus
    16. desember 2016 at 16:14

    Jeg ville ønske jeg vandt fugle på snor til børn, den er simpelthen så sød

  30. Berit Krogh
    16. desember 2016 at 16:21

    Flinke designere. Vil gjerne vinne denne ????

  31. 16. desember 2016 at 16:31

    Eg har den første Hønsestrikk boka å den har eg hatt mye
    Glede av når eg har strikka til barnebarn

  32. Jane roberg
    16. desember 2016 at 16:55

    Ja takk

  33. Eva Moe
    16. desember 2016 at 16:57

    Ja takk ,trenger et nytt prosjekt

  34. Gjertrud Lovise Tretteteig
    16. desember 2016 at 20:45

    Mitt hønsestrikk kom visst aldri lenger enn til fingervantar og labbar. Jau, og så ein vest, og eg hugsar rett. Hadde vore moro å prøvd seg til att.

  35. 16. desember 2016 at 20:56

    Ja takk hønsestrikk er artig

  36. Helga Kvilstad
    16. desember 2016 at 21:41

    «Småfugler på en snor» er så nydelig!

  37. Hilde Westgaard
    16. desember 2016 at 23:37

    Inspirerende bok, liker mønstrene og fargene????

  38. 16. februar 2017 at 12:55

    Har nettopp kjøpt boken, fantastisk bok,jeg må se i den hele tiden,kommer helt sikkert til å strikke noe fra.

  39. 16. februar 2017 at 12:57

    en fantastiski bok,nettopp kjøpt den, kommer helt sikkert til å strikke noe fra den.