Nye strikkebøker høsten 2017

Denne høsten kommer det mange deilige strikkebøker, og jeg vil presentere noen av de i utvalgte innlegg utover høsten. Norge har mange flinke dyktige designere som beriker oss med strikkeoppskrifter og gjerne lager bok. Denne gangen har jeg valgt ut tre stykker……

Lone Smevik SolengFru Soleng samlede verker fåes nå i bokhandlere og nettbokhandlere.

Kari HestnesStrikkepoesi kan forhåndsbestilles på www.karihdesign.com.

Bitta MikkelsborgStrikkekalender 2018 kan forhåndsbestilles nå i bokhandlere og nettbokhandlere.

Fru Soleng Samlede verker

Fru Solengs mest populære strikkeoppskrifter samlet på ett sted. Her finner du over 75 plagg med Fru Solengs design, med mønstre og oppskrifter. Blant de myke, gode og varmende plaggene finner du klassikere som bl.a. Mormors roser, Nøtteliten, Gråvær, Isbjørnlue, Smiley-sett, Sjøhesten, Torsken og Hvalen, samt russesokker i ulike mønstre, barnevotter med mange søte motiver, revegenseren og hekseskjørtet. Her er flust av oppskrifter og mønstre på dekorative luer, pannebånd, votter, vanter, pulsvarmere, støvel- og leggvarmere, sokker, skjørt, jakker og gensere. Alt strikkes i ull som gir komfortable og slitesterke plagg, som varmer en hustrig høstdag så vel som en snørik vinterdag, eller en fin, men kjølig vårkveld. Alle plaggene har god passform, og her er noe å finne til både gammel og ung. Du kan bruke farger som du selv vil, og har du noe restegarn kan også det fint brukes, i disse herlige og fine mønstrene

Kari Hestnes Strikkepoesi

40 inspirerende og fargerike plagg

Plagg du vil elske å strikke og elske å bruke i årevis

Hvem har vel ikke lyst til å kle seg i drømmedesign og være fryktelig fin? I Strikkepoesi får du 40 vakre strikke- og hekleoppskrifter. Plaggene har fantastisk fargebruk og flatterende snitt, og vil virkelig sette prikken over i-en i garderoben din.

Kari Hestnes har designet strikkeplagg i flere tiår. I denne boken finner du gensere, jakker, kofter, skjørt, votter, vanter og mye, mye mer. Alle har Karis gjenkjennelige og helt spesielle signatur, men denne gangen tar hun deg med på en reise inn og gjennom livet, og åpner opp til et helt spesielt og kreativt sted.

Velkommen til en magisk og poetisk strikkereise

Kari Hestnes

Kari Hestnes har arbeidet med strikkedesign i mer enn 30 år. Hun startet og drevet garngrossistfirmaet Du Store Alpakka sammen med sin mann, Per, fram til 2012. Og hun har utgitt strikkebøker i fleng – dette er hennes 13 i rekken!

Boken er leveringsklar i begynnelsen av September, men kan forhåndsbestilles i nettbutikken, og da kan du få den signert !

Bitta Mikkelborg Strikkekalender 2018

Allerede i august foreligger Bitta Mikkelborg Strikkekalender 2018. Det er den tredje i serien, som ble en salgssuksess. Kalenderboken rommer 12 årstidsbaserte oppskrifter, alle med tekst, diagrammer og bilder. I årets almanakk er det oppskrifter på det flerfargete sjalet «Pilespiss», et «Starry, Starry Night»-sett med hals, voter og sokker, og settet «Høstregn». Her er mønstre til håndkle, kluter og ankelsokker. November-oppskriften er «Elias» barnegenser og i desember er det tid for å strikke barneluen «Lille juletre».

På kalendersidene kan du notere alt fra håndarbeidsoppgaver til avtaler og fødselsdager. Her er det også plass til huskelister og gavelister.

Fotografiene er ved Ellen Lande Gossner og Kjersti Hegna.

Fotograf Kjersti Hegna