Strikk og spinn på Gotland i Sverige

Strikk og spinn på Gotland

Det arrangeres en samling for strikk og spinn på Gotland i sommer ! Datoene er 2 til 6 august 2017. Tema for samlingen er farging for spinning og strikking, I løpet av samlingen  kan du få lære mer om  farging av fiber, spinning farge, eller for å finne den beste fargen for strikking. Det vil holdes kurs i spinning for nybegynnere. Om du har spunnet noe, men ønsker å forbedre kunnskap og teknologi, samt holdes det ett videregående kurs for erfarne spinnere. For de av dere som ønsker å delta så vil være det bli ett kurs i patent strikking og strikkeoppskrifter. Kursleder Erik Torstensson, Erika Åberg, Ivar Asplund, Lotta Blom, Monica Hellberg, Stefan Moberg.  For mer info og påmelding, vennligst kontakt Anso Norling på Gotland Museum: anso.norling@gotlandsmuseum.se, 0498-292737

Workshops

Farge ull med Erik Torstensson

Erik Torstensson lærer oss å bruke syntetiske farger for farging av ull, silke og nylon. Han lærer også bort hvordan man kan signere eller male på garn. For de som  spinner  skal kan man også  farge sine egne  fiber og lage sine egne farger og stoffblandinger.

Strikk patent med Ivar Asplund

Ivar har både grunnkurs og videregående kurs i patent strikking .

BASIC: Her vil man vil lære det grunnleggende i patent strikk: patent frem og tilbake og rundt, både svart-hvitt og to farger. Vi gjør opp- og nedganger i vanlig engelsk patent, en halv patent frem og tilbake, og kombinerer patent strikke med strømpehullmønster inspirert av den mangeårige «Källingtröjan». Forutsetninger: post og brodd vanlig rett og vrang masker.

VIDEREGÅENDE KURS: For de som kan  strikke ensfarget patent frem og tilbake (helst selv rundt). På dette kurset vil man lære måter å lage  mønstre i to farger med  patent: forskjellige mønstre laget med økninger og reduksjoner, synkoperte mønstre (hvor du skifte rett og vrang kolonner), tubopplegg og sydd markkur.

Kom og spinn med Monica Hellberg

Monica holder to kurs om strikking og spinning under samlingen:

SPINN for Strikk og AVANSERT spinning.

SPINN for strikk: Hva er forskjellen mellom kamgarn og kardet? Hvordan å forberede dem, hvordan å spinne dem og ullen foretrekker du? Hvordan vil du vite om du skal jobbe med to-lags eller tre-ply garn? Vi praktiserer teknikkene (kortdistanse og lange funksjoner) og kikker på hva forskjellene de gir i strikkevarer. Vi ser over spinnende teknikk for å skjerpe det videre.

AVANSERT spinning: Hva er egentlig Boucle, kabel vridd og crepegarn? Hvordan spinne / vri dem? Du får tips og triks for å lykkes med dem, og vi ser også over spinnende teknikk for å skjerpe det videre. Vi samarbeider med flere ulike avanserte teknikker som inkluderer kronglete flere ganger for en bestemt garn. Avhengig av hva vi bruker farger og materialer, garn utseende varieres på mange måter den samme teknologien.

Strikk en egen halskrage etter eget mønster

Kurs med Erika Åberg hvor man lærer å sette sammen mønstre og farger for så å strikke sin egen halskrage.. Erika snakker om hvordan man skal tenke når man  strikke med flere farger – både ull naturlige og farget aksenter. Hvordan farger forsterker hverandre, og får  designet til å komme frem og gi det hele en enhet. Man får også utforske hvordan man strikker med flere farger .

Spin med farger sammen med Stefan Moberg

Kurs med Stefan hvor man kan lære om å farge spinne tråd og ull på forskjellige måter. Man kan farge ulla før spinner. Man kan karde eller kjemme sammen ulike nyanser for å oppnå forskjellige fargeeffekter. Man kan også blande fargetråder direkte på rokk Dette kurset gir en innføring i fargelære og man lærer ulike teknikker for å spinne med farge. Krav: For å delta må man kunne spinne en tråd og arbeide selvstendig på rokken.

Jakten på den fineste fargen med Lotta Blom

Forelesning og praktisk jobbing ed farger. Her kan man lære om hvordan hvilke farger som passer sammen – hva er lys og mørk farge.

Krav : Ta med ca 20 små nøster med farget garn. Jo flere farger man har  å leke med jo mere morsommere blir kurset.