Strikkehelg 2017 i Stavanger

Strikkehelg 2017

Helgen 21 til 22 oktober 2017 arrangerer organisasjonen Strikk og Drikk Strikkehelg i Stavanger.Dette er den fjerde gangen de arrangerer denne strikkehelgen.

PROGRAM

fredag 20. okt.

lørdag 21. okt.

Hele dagen

Morgen

Ettermiddag

søndag 22. okt.

Hele dagen

Morgen

Ettermiddag

Forklaring

  • Aktivitet

Nybegynner

Kursholdere

2 jiinter

2 jinter består av Karin Mertz Pladsen og Hanne Senstad. De syr ullkjoler med gamle strikkeklær og ullstoffer produsert i Østerrike.

De kommer til strikkehelgen i oktober og skal holde foredrag for oss om å lage kjoler av glede og gamle ullklær.

Hanne Haugen

Hanne Bryn Wergeland Haugen er en kreativ Oslodame på 52 år, som har drevet med håndarbeid siden hun var ung jente. Født og oppvokst i Sandefjord, med mor med eget søm-atelier og mormor som alltid hadde strikketøy i fanget. På fars side var det billedkunstnere, og alt dette var tidlig med på å lære henne gleden av å skape noe med egne hender.

«When Im sitting Im knitting»
Strikking og søm har alltid vært en kjær hobby som har latt seg kombinere med jobb og familie. De siste årene har det blitt brukt bare mer og mer tid på å strikke. Dette har resultert i egne design og strikkeoppskrifter som har blitt publisert i Familiens ukeblad og tema-bøker.

Sist høst, holdt hun to fulle workshops i Vålandstårnet med Frost -en strikket polvott. På oppfordring blir det ny workshop og gjensyn med hennes strikkede polvotter på fredag ettermiddag.

For den som vil strikke julestrømper, holder hun workshop på lørdag, med nytt spennende design; Søte drømmer.

På bloggen feelinggoodbyhanne.com, kan man stifte nærmere bekjentskap med henne og følge med på hva som skjer på strikkefronten

Geir Arnesen

Geir Arnesen, er opprinnelig fra Stavanger og er forhenværende pressefotograf i Aftenposten. Nå jobber han som programmerer i Schibsted Tech Norge med utvikling og drift av nettstedene www.aftenposten.no, www.bt.no, www.aftenbladet.no og www.fvn.no.

Fotografering er den store lidenskapen. I dag jobber han med å fotografere til mange av Tove Fevangs bøker, samt til ukepresse og magasiner. Han er premiert i flere nasjonale og internasjonale fotokonkurranser. Leder av Asker og Bærum fotoklubb.

Noen av bildene finner du på hans nettsted http://www.geirarnesen.no/

Dette er første året Geir blir med på Strikkehelg Stavanger. Han skal holde to kurs i fotografering av strikk –  fotgrafering av strikk inne og fotografering av strikk ute, for de som er interessert i både strikking og foto.

Ellen Heber

Ellen Heber er en av den solide grunnstammen i Stavanger Strikk og Drikk, og er med i arrangementskomiteen for årets strikkehelg. I tillegg til strikking, behersker hun et utall av andre teknikker; er det noe vi lurer på kan vi spørre Ellen.

Ellen jobber til daglig innen skoleverket og er ikke redd for å ta en utfordring.

Denne strikkehelgen skal Ellen holde kurs i gimping,pjoningstrikking med perler og hakking.

Tone Tvedt

Timage010 (1)one Tvedt er født og oppvokst i Stavanger. Hun er filtmaker og grunnlegger av Ullform, og er juryert medlem i bl.a. Norske Filtmakere og Norske Husflidshåndverkere. Tone designer og lager filt til både bekledning og interiør, har skrevet 2 bøker om filting, og underviser i flere filteteknikker.

Ullform ble etablert januar 2005, og i 2014 ble bedriften åpnet som Économusée, som nr. 10 i Norge. Économuséene/Artisans at work, er ikke offentlige bedrifter som utøver forskjellige typer håndverk med lokal produksjon. Et Économusée er utformet slik at besøkende kan få et innblikk i historien om faget, og samtidig se hva håndverkerne jobber med.

Siri Reimers

Jeg jobber i Kartverket på dagtid og hekler/strikker på fritiden. Jeg kommer fra en flittig familie hvor håndarbeid blir holdt i hevd og hendene sjelden ligger i ro. Strikkeoppskrifter anses som veiledende og jeg liker aller helst å designe mine egne klær. Men strikker gjerne etter en oppskrift når det blir ytret ønske fra familie og venner.

For et par år siden tok jeg opp heklenålen for å få bukt med en del arvet restegarn og oppdaget at hekletepper er en moro måte å bli kvitt det på. Så restegarnet ++ har blitt til en del tepper og gitt meg anledning til mye lek med farger. For å ikke bli helt ‘teppedame’ gis det meste vekk som gaver, gevinst, eller selges til høystbydende til god sak.

I 2017 holder jeg for første gang workshop i hekling av oldemorsruter.

Vivan Høxbri

Vivian Høxbri har vært designer i mer enn 30 år, og har skrevet 10 strikkebøker. I september kommer også boken:  «strikk danske stjernetrøjer» om de gamle, danske trøyene fra 1800-tallet.

Vivian er spesielt flink til doministrikk, farger, skyggestrikk og gamle ganske teknikker og mønstre. Dette er først året hun kommer til Strikkehelg Stavanger .

I tillegg til et foredraget «Hilsen fra våre formødre» skal hun også holde to workshops for oss :
– Dominostrikk

Nancy Marchant

Nancy Marchant is the Queen Mother of Brioche.  For over 30 years, Nancy has studied the nuances of this European stitch, developing new and exciting stitches and techniques for achieving beautiful results.

She is the author of Knitting Brioche, Knitting Fresh Brioche, Leafy Brioche and is working on her current knitting passion of developing tuck stitches.

Nancy lives in Amsterdam yet still finds the time to travel the world giving lessons and spreading the Brioche love around.

She will be holding 4 workshops during Stavanger Strikkehelg:

Nancy’s courses will be taught in English.

Tove Fevang

tove

Tove Fevang har jobbet som designer siden 1982, og har utgitt 18 håndarbeidsbøker så langt. I fjor kom bøkene  «Strikk til barnahagebarn» og i «Strikk til de aller minste nøstebarna».

Tove har vært med siden oppstarten av Norsk strikkeforening, og er nå fungerene leder der. Hun er også redaktør for Norsk Strikkeforening sitt medlemsblad «På pinnen».

Tove har egen web side: www.tovefevang.no, der du finner trinn for trinn forklaringer og små videoer.

I år gjentar Tove sine poulære workshopper om  montering  og kunststrikk fra i fjor. I tillegg har hun en ny workshop på programmet: Finesser – Toves eksperttips.

Linda Marveng

lindam

Vi er heldige som har fått Linda Marveng med på strikkehelgen i år også. Hun besøker oss fra Oslo for å holde workshops i Japanske mønstre, smarte strikketeknikker og masterclass i flettestrikk.

Linda har lang erfaring i å holde workshop. Deltakerne har noe å glede seg til! Linda har tidligere utgitt boken «2 rett og en vrang» i 2012 og har laget design for Familien og for Knits. Hun har jobbet med design og garn i London hos Rowan yarn, John Lewis og hos Loop.

Du finner mange av Linda sine designs på Ravelry, og på hennes blog.

Tone Cecilie Nystrøm

tonececilie

Tone Cecilie er matematikk- og engelsk lærer på dagtid. På ettermiddag og kveldstid strikker hun. Heldigvis fryser hun året rundt, og trenger derfor store mengder av strikkede klesplagg.  Hun strikker etter mønster, designer egne mønstre og teststrikker for andre designere, der i blant Linda Marveng som også holder kurs for oss.

Tone Cecilie skal lære videre en del av sine tilegnede kunnskaper om flettestrikk og hullstrikk. I år skal hun holde tre workshops for oss:

Vithard Villumsen

vithard

Vithard er strikkedesigner, fiber- og tekstilkunstner, og så er han den ene del af dommerduoen i Den Store Strikkedyst. Han strikket stort set altid og har arbejdet professionelt som strikkedesigner de sidste 10 år. Han har lavet designs til flere garnfirmaer, strikkebladene og Danmarks Radio.

Med fødderne solidt plantet i den skandinaviske strikketradition er Vithard optaget af at undersøge og udforske, hvad strik er og hvad strik kan. Vithard søger hele tiden ud mod kanten, for at undersøge, hvad der lader sig gøre med to pinde og noget tråd.Vithard spinder også og har spundet både traditionelle garner og højst utraditionelle, f.eks. garn der vokser karse ud af.

Vithard er en erfaren underviser, og møder kursisterne med ro, respekt og tålmodighed. Han har holder foredrag og afholder kurser i både ind- og udland, såsom Japan, Amsterdam, Canada og USA.

Han er konstant på udkig efter nye inspirationskilder, mens han arbejder på ideer til strikkekits og opskrifter, som han sælger på Ravelry og på hjemmesiden: www.vithard.dk

Det er andre gang Vithard kommer til strikkehelgen. Han skal holde hele fem workshoper for oss i år:  Kreativitiet, 2 sider av samme sakstrikk med to farger, forkortede rader og strikk og mindfulness.

Helle Slente

Helle Slente kommer opprinnelig fra København, og lever for garn & design! Hun har heklet og strikket hele livet, i tillegg til å ha jobbet som skredder i flere år.

Portrett 1Nå arbeider hun for House of Yarn, hvor hun lager designs til konseptet KNIT@HOME, som finns i de fleste Feel-butikker. Privat blir det også til designs innen strikking og hekling – så mye som det er tid til i en hektisk hverdag.

Vi er glad for å ha fått med oss Helle på vårt sterke kursholderlag.  I år skal hun lære oss å hekle.
Se mer fra Helle på Ravelry og facebook

Anna Halsne

AnnaHalsne

Anna har vært husflidskonsulent i Rogaland i mange år, men har nettopp pensjonert seg. I denne stillingen har hun formidlet mange ulike teknikker til medlemmer av husflidslag og andre interesserte i fylket, gjennom kurs og demonstrasjoner.

Vi har vært heldige og hatt Anna på lag siden vår første strikkehelg.

I 2017 holder hun kurs i vevstrikk og kontstrikk.