Både strikkehelg og strikkeweekend på Røros i oktober 2017

Strikkehelg i Røros

I tradisjon tro møtes strikkeglade fra hele landet til strikkehelg på Røros i  13 til 15 oktober 2017. Det blir god mat og drikke, sosialt samvær og selvsagt strikking. Dette arrangementet er et samarbeid mellom Vauldalen FjellhotellIdrettsparken Hotell og Fjellheimen Helse og ferietun.

PROGRAM

  • Fredag blir det insjekk, middag og hygge på de ulike overnattingsstedene.
  • Lørdag blir det blant annet strikkekafè med Røros Husflidslag, strikketog i Bergstaden og valgfri historisk omvisning før kvelden avsluttes med Strikkebankett på Vauldalen fjellhotell.
  • Søndag er det deilig frokost før avreise hjem.

I tillegg til strikking blir det også muligheter for å besøke de unike butikkene på Røros eller rusle rundt og bare nyte den herlige høstlufta. Kanskje det frister med en liten rask spasertur i fjellet også?

Det blir satt opp buss fra forskjellige steder, og mer informasjon om dette finner du på Facebook siden til Strikkehelg på Røros

Vauldalen Fjellhotell

med utspring fra Vauldalen Gård som ble bygd i 1780, en gang en mye besøkt ferdasgård på grensen mellom Norge og Sverige, har gjennom tider losjert mennesker, hester og varer, og i dag ligger tollstasjonen bare noen steinkast unna. Og når det på Røros en gang fantes mer enn 3000 hester, et levende og travelt ”forbonde” miljø, med skysskarer og hester, varer og penger, mat og øl, fôr og Rørospols, bidro til å gjøre livet hektisk på her grensen. Denne arven har vertskapet tatt ansvaret for å ta med seg inn i fremtida, og vi er med. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene, alt har en historie, det er bare å spørre, og vi får svar. Så her hos Jorid og Ole Peder strekk tida knapt til, med gjøremål fra tidlig morgen til sene kvelder. Ved som skal bæres, ovner som skal tennes i, blomster som skal i vase og krukke, mat som skal lages fra bunnen av, bjeller på hesten, møterom som skal la oss gjøre vår jobb, og minglerom er det mange av i mang en krinkel og krok. Disse ordene, som ekte, kortreist, norsk, personlig, inspirerende, spennende, fascinerende, gjester og vertskap får en mening oppe på fjellet, og likevel er det ord vi skulle ønske kunne være enda mer unike, enda mer beskrivende, og enda mer bare her, på grensen av så mange ting. For å være ærlig – dette er rett og slett makaløst!

Strikkeweekend med ukebladet Hjemmet

Samtidig foregår det også en strikkeweekend hvor ukebladet Hjemmet og Bergstadens Hotell samarbeider om arrangementet.

Vi har den store glede å invitere deg til en hyggelig, lærerik og inspirerende helg på Røros 13.-15.
oktober 2017. Sammen med oss blir Tove Fevang, en nestor i Norges strikke- og håndverksverden.
Vi innlosjerer oss på Bergstaden Hotell, i sentrum av Røros. Hotellet er kjent for god mat, basert på
lokale råvarer. Full pensjon er inkludert, likeså 3 foredrag med Fevang. Har du lyst å delta på et kurs
eller to, er dette mulig, og har du mer lyst å bruke litt tid i det pittoreske Røros er det opp til deg.
Vi setter opp tog med egne strikkevogner fra Oslo, Trondheim og Hamar for dem som ønsker. Ønsker
du å komme deg til Røros på egenhånd, er selvsagt dette mulig.
En ting er vi sikre på; det blir en veldig hyggelig helg i unike omgivelser på flotte Røros.
Se hotell: https://www.bergstadenshotel.no/

PROGRAM

Fredag 13 Oktober

Kl 09.34 Strikketog fra Oslo, ankomst Røros kl 15.31. Egen påmelding.
Kl 09.45 Strikketog fra Trondheim, ankomst Røros kl 12.10. Egen påmelding.
Kl 12.10 Strikketog fra Hamar, ankomst Røros kl 15.31. Egen påmelding.
Fra kl 15.00 Innsjekk. Egentransport, ankomst.
Kl 18.00 Foredrag v/ Tove Fevang.
Inspirasjonsforedrag strikking i Vesterled, fra Orknøyene, Færøyene og Shetland.
Kl 1930 Middag

Lørdag 14 oktober

Kl 12.00 Lunsj
Kl 14.00 Kurs v/ Tove Fevang. Italiensk opplegg. Max 14 deltakere. Egen påmelding.
Kl 18.00 Foredrag v/ Tove Fevang.
Strikke en kofte fra A-Å. Fra du startet på vrangborden til siste knappen er sydd i.
Kl 1930 Middag

Søndag 14 oktober

Kl 09.00 Kurs v/ Tove Fevang. Finesser. Tove’s eksperttips. Max 14 delt. Egen påmelding.
Kl 11.00 Foredrag v/ Tove Fevang.
Terapi i hver maske. Hvorfor strikker jeg.
Kl 12.00 Lunsj og hjemreise.
Kl 16.20 Strikketog fra Røros til Oslo, ankomst Oslo S kl 21.26
Kl 16.20 Strikketog fra Røros til Hamar, ankomst Hamar kl 19.46.
Kl 16.30 Strikketog fra Røros til Trondheim. Ankomst Trondheim kl 18.55