Strikkekinofestival i Fredrikstad 2018

Strikkekinofestival

Lørdag 3.3.2018 er det igjen klart for Strikkekinofestival i Fredrikstad. Standene vil foreløpig bestå av Garnhuset Fredrikstad As, Flamingo Garn og Hobby, Joruns garn, Linda Bang med Emmila design, Warunee Bolstad alias Plystre.no, Tina Hauglund alias Strikkezilla, Karine Strand Andresen fra Tiddelibom.no, Rachel Simons fra Yager & May, Marianne Jansson Bjerkman alias Knitsandpieces , Ellen T. Andresen og Kjersti Christiansen . Garnsurr.no kommer også med stand.  Ull og omtanke kommer med egen stand i år og blir også årets festivalprosjekt.

Garnhuset Fredrikstad AS

Garnhuset Fredrikstad AS på Dammyr i Fredrikstad ble startet i oktober 1990, i de samme lokalene som fortsatt huser butikken.På starten av det nye årtusen, som følge av generasjonsskifter og nye generasjoners interesser ble butikken solgt ut av Borge-familien. Dagens eiere av Garnhuset i Fredrikstad kjøpte butikken våren 2006.Butikken har i dag seks faste ansatte. I tillegg har vi tilknytning til flere dyktige damer, som blant annet lager modeller til butikken.
Lokalet på omtrent 250 kvadratmeter rommer over 100 sorter garn fra ulike leverandører.
Vi selger alt fra tradisjonelt ullgarn til blandingskvaliteter, samt strikke- og hekleutstyr.

Flamingo garn

Flamingo Garn og Hobby  har varer fra Sandnes Garn, Dale, PT, Gjestdal, Viking, Du Store Alpakka, Garnstudio, Permin, Hjelmtvedt .Artesano,Thomas Kvist,Modeknappen.,Kauni Garn, Lana Grossa, Arwetta garn.

Jorun garn

Joruns Garn har garn fra Drops Design, Du Store Alpakka, Kauni. Strikkepinner, heklenåler og annet tilbehør.

Emmila design

Linda Bang har sin egen side på facebook og strikker og syr mye. Hun selger sine egne designbeskyttet strikkevesker.

Plystre.no ala Warunee Bolstad

Plystre.no og @plystre knitwear er Warunee Bolstad. Hun driver en blogg samt nettbutikk under navnet Plystre.no. Warunee lager strikkeprodukter som prosjektbaggen og strikkeoppskrifter. I nettbutikken selgr hun disse samt skog og garn.

Tina Hauglund ala Strikkezilla

Strikkezilla Design er et lite enkeltmannsforetak som driver med strikkedesign, strikkekurs og garnnerding. Samarbeider tett med Nika Grafisk/Veronika Schjerverud som har utarbeidet det grafiske uttrykket på bøker, nettside, hefter og strikkenett.

Strikkezilla heter egentlig Tina Hauglund, og er designeren bak alle klærne til strikkezilla design. I tett tospann med sønnen, som er modellen og inspirasjonen bak strikkegalskapen, lager hun strikkeplagg til små og store som er morsomme å strikke og praktiske i bruk, og så fine at de blir brukt.

Karin Strand Andreasen fra Tiddelibom.no

Tiddelibom er en bitteliten nettbutikk med strikkeoppskrifter for strikkemammaer med strikkefeber.

Karin er firebarnsmamma med en ustoppelig skapertrang. Hun strikker på kino, i bilen, på stranda, på bursdag – ja overalt. Med et yrke som Art Director i reklamebyrået The Pitch har jeg behov for å skape noe håndfast som en motvekt til alt det digitale.Nettbutikken er en hobby ved siden av hennes vanlige jobb.

Rachel Simons fra Yager & Meg

Rachel Simons lager håndlaget såpe og driver sitt eget firma Yager & May.

Marianne Jansson Bjerkman ala knitandpieces

Marianne er @ knitandpieces på instagram.Hun er designeren bak mønstere som snøløvgenseren,maryjakken,partybuksene og olashorts.

Ellen T Andresen

Ellen er lærer på Nesodden vidergående skole og lager strikkedesign på fritiden sin.

Kjersti Christiansen

Kjersti strikker og lager maskemakører.

Garnsurr.no

Det er et entreprenørskap som sikter på å få voksne innvandrerkvinner ut i arbeidslivet og å lære norsk språk gjennom å farge og selge garn.

Ull og omtanke

Ull og omtanke er festivalprosjektet dette året. Anne Skauen samler inn strikkelapper til de som trenger det.

Strikk en varm lapp til noen som trenger det. 9 masker ull på pinne 5, strikk alle maskene i 21 cm rettstrikk, fell av og fest trådene. Send lappene til Anne Skauen, Bjerkestien 11, 1671 Fredrikstad eller lever på Garnhuset i Dammyr.

Festivalpass

Du kjøper ett festivalpass  med  tilgang til to filmer, lunsj bestående av baguett, kaffe/te, kake og en flaske mineralvann, et lodd og tilbud hos garnforretningene koster fortsatt 300 kroner. Festivalpassene  kan kjøpes på nett hos Fredrikstad kino fra 1.02.18 . Filmene blir Norske Byggeklosser og Mirakel.

Ta kontakt med Kristin Ålerød  på Facebook eller på mail: Kristinalerod(@)hotmail.com