Strikkeweekend på Geilo

Strikkeweekend

Explore travel og Hjemmet  gjentar suksessen fra 2017 der 80 strikkedamer inntok Geilo. De inviterer til en hyggelig, lærerik og inspirerende helg på Geilo 16.-18. februar 2018. Tove Fevang – en meget dyktig foredrag- og kursleder er også med på turen. Dere blir innlosjert  på Ustedalen Hotell, like utenfor Geilo sentrum. Full pensjon er inkludert, likeså 3 foredrag. Har du lyst å delta på kurs blir det mulighet for 2 forskjellige, har du mer lyst å bruke hotellets basseng og badstue, eller gå deg en skitur er det opp til deg. Kanskje frister en liten bytur i Geilo sentrum. Det er 750 m å gå til sentrum, og 350 m til nærmeste skiheis

Det er opp til hver og en hvordan man ønsker å komme seg til Geilo, men vi setter opp tog med egne strikkevogner fra Oslo og Bergen for dem som ønsker.  

Tove Fevang

Tove Fevang er en av vår mest profilerte håndarbeidskvinner og er utdannet innenfor tekstil, broderi og design. Hele 18 bøker har hun utgitt gjennom en årrekke. Den foreløpig siste var hovedbok på Hobbybokklubben i november sist år; «Festdrakter for barn» Flere av bøkene er oversatt til tysk, engelsk, fransk og til om med til det Japanske markedet. Tove jobber med håndarbeid til daglig, som designer, forfatter og frilansjournalist og leverer stoff til ukeblader og fagpresse. Også quiltemagasinet har Tove samarbeidet med i nærmere 20 år. Redaktør av medlemsbladet til Norsk Strikkeforbund. www.tovefevang.no. 

Workshop og foredrag

Under oppholdet på Geilo skal Tove holde tre foredrag. Det ene blir et inspirasjonstreff om strikking i Vesterled, fra Orknøyene, Færøyene og Shetland. Øyene har lang tradisjon med sine strikkede «trøyer», og vi får se mønstre og høre om strikkehistorien. 
Et foredrag handler om perfekt avslutning på strikketøyet med innlagt miniworkshop. Du lærer ulike måter å felle av, og det siste foredraget handler om Terapi i hver maske. Hvorfor strikker jeg? Hva gjør håndarbeid generelt for kropp og sjel?
I tillegg vil Tove holde to forskjellige kurs for dem som har lyst. Det ene er Toves eksperttips. Mange gode tips til hvordan du får et proft utseende på strikketøyet dit, og du kan også lære tre måter å lage knapphull på. Her får du også tips om å lage halskant som er lik på begge sider. 
Det andre kurset er å lære Fair Isle teknikk. Kurset for deg som vil strikke med to farger på samme omgang uten at det blir lange trådsprang. Fair Isle gir en tett og fin bakside. Super teknikk for alle våre flotte koftemønstre. Forberedelser til kurs kommer i egen mail til dem som melder seg på kurs.

Program

​Fredag 16. februar
Kl 12.03 Strikketog fra Oslo, ankomst Geilo kl 15.38. Egen påmelding.
Kl 11.59 Strikketog fra Bergen, ankomst Geilo kl 15.13. Egen påmelding.
Fra kl 15.00 Egentransport, ankomst.
Innsjekk, bruk gjerne hotellets fasiliteter, ta med badetøy for basseng om ønskelig.
Kl 18.00 Foredrag v/ Tove Fevang. Inspirasjon fra Vesterled – Færøyene, Shetland og Orknøyene.
Kl 1930 Middag på hotellet.

Lørdag 17. februar
Kl 09.30 Foredrag v/ Tove Fevang. Perfekt avslutning på strikketøyet 1.
Kl 12.00 Luns.j
Kl 15.00 Kurs v/ Tove. Lær deg Fair Isle teknikk. Egen påmelding. Max 15 deltakere.
Kl 17.00 Kurs v/ Tove. Toves eksperttips. Egen påmelding. Max 15 deltakere.
Kl 1930 Middag

Søndag 18. februar
Kl 09.30 Foredrag v/ Tove. Terapi i hver maske.
Kl 10.00 Kurs v / Tove. Perfekt avslutning på strikketøyet 2. Egen påmelding. Max 15 deltakere.
Kl 12.00 Lunsj.
Kl 13.00 Kurs v/ Tove.Toves eksperttips. Egen påmelding. Max 15 deltakere.
Kl 15.16 Strikketog fra Geilo til Oslo, ankomst Oslo S kl 19.13.
Kl 15.41 Strikketog fra Geilo til Bergen, ankomst Bergen kl 18.55.

Pris

Pris pr person i dobbeltrom kr 2.950.

Inkluderer

  • 2 netter i dbl.rom på Ustedalen Hotell
  • Full pensjon fra middag fredag t.o.m. lunsj søndag
  • 3 foredrag jmfr program

Tillegg

  • Strikketog t/r Oslo-Geilo kr 1080
  • Strikketog t/r Bergen-Geilo kr 875
  • Kurs lørdag og/eller søndag kr 250 pr kurs
  • Enkeltrom kr 490 for begge netter

Påmelding på  http://www.exploretravel.no/hjemmet.html